Annons:
Etiketterkraftplatserfolktro
Läst 8373 ggr
Magi-cat
4/22/12, 10:51 AM

Ales stenar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ales stenar, Sveriges största skeppssättning, vid Kåseberga i Skåne, så otroligt vackert belägen där hav möter himmel och land, med en 30 meter brant ås ner till Östersjön.

Den här skeppssättningen lär ha uppförts under sen stenålder eller tidig bronsålder dvs 2000-1500 f Kr.

Skeppsättningen hade fallit i glömska och stenarna låg ned, mer eller mindre övertäckta av flygsand när de första gången restaurerades 1916. Man reste då 40 stenar, tyvärr utan att vara så särskilt noggrann med deras ursprungliga position. Andra restaureringen skedde på 1950-talet, ännu mer hårdhänt, medelst bulldozer.Rynkar på näsan

Namnet Ales kommer antagligen  från ett gammalt gotiskt ord -ahls - som betyder heligt plats, alltså snarlikt aske.

Den skeppssättning som står där nu består av 56 "äkta" stenar som väger 4-5 ton per styck. Tillsammans 200 ton som konstruktörerna måste släpa uppför den 30 meter branta åsen. Stenen är en typ av ljus kvarts som finns i närheten av Simrishamn.

Men varför?? Som vanligt är frågorna många och de definitiva svaren uteblir.

Solkalender har föreslagits, eller astronomisk kalender. Inte heller åldern är man överens om.

(edit/M-c)

källor: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ales_stenar

bild från pixabay.com


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Ingo.*.Ted]
4/22/12, 11:35 AM
#1

Ahh! Mysterier Skrikandes Jag såg på ett program om Stonehenge, hur det kan ha kommit dit och varför, och man hade tydligen hittat små stenar, exakt runda om med små mönster ingraverat, och man tror att man har kunnat rulla dom stora stenblocken dit på dom.

Men fortfarande, varför? Vad gjorde dom för nytta? Visade dom något speciellt? Detta undrar jag om vi någonsin kommer att lösa..Skrattande

Magi-cat
4/23/12, 11:35 AM
#2

#1 just det, det finns många ouppklarade mysterier kvar att roa sig medSkrattandeFlört

Såg också det programmet, och stenkulorna var nya för mig då. Som kullager att rulla på….smart, och vilken skicklighet…..


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/23/12, 11:58 AM
#3

denna länk dök upp, om Ales stenar - Sveriges Stonehenge:

http://www.huffingtonpost.com/2012/04/19/swedish-stonehenge-ancien_n_1437210.html?ref=science

Frågor, gåtor, ouppklarade mysterier med dessa stensättningar - av vem och varför?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/23/12, 12:02 PM
#4

en dikt av Anders Österling, ur boken Gaia:

"Där kusten stupar mellan hav och himmel

har Ale rest ett jätteskepp av stenar.

Skönt på sin plats, när axens ljusa vimmel

med blockens mörka stillhet sig förenar,

en saga, lagd i lönn

vid brus av Östersjön,

som ensam vet, vad minnesmärket menar."


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Astell
4/23/12, 1:04 PM
#5

För en del år sen när jag och min familj besökte Ale Stenar fick min dotter en stöt av elstängslet som omger området…när jag senare besökte ett stenskepp vid Hovs Hallar fick jag också en stöt av elstängslet runt om ObestämdGlad

Magi-cat
4/23/12, 2:58 PM
#6

#5 elstängsel är ett elände……Glad

var vid Ales stenar i somras men då kommer jag inte ihåg något elstängsel. Men väldigt mycket folk…..

Och så fantastiskt vackert!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Ingo.*.Ted]
4/23/12, 3:20 PM
#7

#2 Ja det var nytt för mig med, hade ingen aning om att det var så dom kanske gjorde. Men fascinerande! Så små stenar, perfekt runda också! O.O  Skrattande

[trollduva]
4/23/12, 5:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Älskar Ales stenar! perfekt ställe att meditera påGlad

Astell
4/23/12, 5:39 PM
#9

#6

det var längre bort västerut, där finns hagar och så vid vägen ner till stranden…fanns då iaf :)

suddis
4/24/12, 4:10 PM
#10

Det är en mystik kring stensättningarna.ursprunget som har ändrats under tidens gång.kanske har dess betydelse varit en annan,eller så har det finslipats under åren.

Svarets gåta kanske ligger bortglömt men det gör inte mystiken mindre ointressant.

En annan stensättning är medicinhjulet

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
6/20/20, 7:53 PM
#12

I år blir det ett annorlunda firande av Sommarsolståndet vid Ales stenar.

"Ett liknande firande vid Ale stenar på Österlen i Skåne brukar också locka besökare. Förra året hölls, för 34:e året i rad, en körkonsert i samband med Sommarsolståndet. Konserten är inställd i år, även detta på grund av den pågående pandemin."

https://www.expressen.se/nyheter/arets-kortaste-natt-ar-har-sen-blir-natterna-langre/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Farwuq
6/23/20, 6:43 AM
#13

Där har jag inte varit på +30 år.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Upp till toppen
Annons: