Annons:
Etiketterkraftplatserfolktro
Läst 6402 ggr
Magi-cat
3/25/12, 1:36 PM

Newgrange - i väntan på solen.....

Newgrange heter Irlands största gravkammare, enligt uppgift ca 3200 år gammal.

Den inre kammaren lyses upp bara en gång om året, vid vintersolståndet.

Har ni någon idé om varför det är så viktigt med sommar- och vintersolståndet i alla dessa urgamla formationer?

http://www.rte.ie/news/2011/1221/newgrange.html

/bild borttagen/M-c/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
3/25/12, 10:08 PM
#1

så här ser den ut:

http://newgrange.com/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
yvonnel
3/26/12, 4:49 AM
#3

Det finns många vackra fenomen, ärligt talat, mycket av det är jag ganska så säker på att det inte är utfört av mänsklig hand. Bilden ovan tycker jag liknar lite på den bild vi har av UFO´s fast på markplan.

Stonehenge är ju också nämnt i länkarna. Visste ni att Stonehenge är på samma currylinje som går över Borås och ner till något som jag har glömt namnet på men som ligger i Italien?

Kanske heter det inte currylinjen heller, minnet är inte superbra.

Denna kommentar har tagits bort.
Astell
3/26/12, 2:51 PM
#5

Att det är enklare o komma i kontakt med vår större verklighet vid dessa tillfällen pga av de energier som påverkar just då, kanske :)

yvonnel
3/26/12, 3:39 PM
#6

#5

Det var ett väldigt fint påpekande. Måste vara därför som det uppmärksammas så mycket och drar människor till sig.

Annons:
[sökerskan]
3/26/12, 6:54 PM
#7

jag har hört också att man ska aktivera dessa platser och tidpunkter med lite spontan glädje…typ dans och musik…då antar jag att man plöjer ner den glada oskuldsfulla kraften i leylinjen så sprider den sig över jorden

Magi-cat
5/16/12, 3:32 PM
#8

Newgrange är en av världens äldsta bevarade byggnader, från 3250 f.Kr. Den upptäcktes av en slump 1699.

december 1967: O'Kelley, den irländske arkeolog som på 60-talet upptäckte den hemlighetsfulla luckan i taket och beslöt att testa sin teori om att den skulle släppa in solen vid midvintersolståndet:

"Jag blev alldeles överrumplad. Ljuset började som en smal stråle och breddades till ett band på 15 cm. Det var så ljust att jag kunde gå omkring i valvet utan lampa och ändå undvika att trampa på alla stenar. Det var så ljust att jag kunde se taket sex mer ovanför mig. Jag väntade mig att få höra en röst eller kanske känna en kall hand på min axel, men allt var tyst. Och så, efter några minuter, smalnade ljusknippet medan solen tycktes röra sig åt väster förbi luckan och åter härskade totalt mörker."

Vilken fantastisk upplevelse och vilken beundransvärd precision av de som byggde Newgrange!

Till råga på allt måste öppningen ha bestämts innan man började bygga, eftersom takluckan måste vara exakt horisontell och varje sten i gången vägde ett ton….Graven byggdes dessutom på en kulle med kammaren 1,8 m ovanför ingången.

källa och citat: Gåtfulla värld, Arthur C. Clarke

/edit/M-c


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Choklad
5/17/12, 10:42 AM
#9

Intressant..Glad

U R us

Magi-cat
12/20/13, 8:27 AM
#10

Plockar fram den här tråden så här lagom innan vintersolståndet…☀️🙂

Här är en väldigt intressant länk, bl.a. om Newgrange: 

Fina bilder!

http://www.ancientskies.info/ancient_skies_about_history/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/20/13, 3:30 PM
#11

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
12/21/13, 8:32 AM
#12

Åh, det måste vara väldigt vackert när solen kommer!☀️

Bara 17 minuter vara det och människor kommer från hela världen för att bevittna det. Men bara 120 personer tillåts komma in och se det celebra tillfället när solen återvänder och lyser upp den smala korridoren i stenkryptan…Man t.o.m. har ett lotteri där priset är en plats!

Så här säger en som var med 2010:

Tour guide Michael Fox was able to experience being inside the chamber in 2010 after snowy weather meant some OF the lottery winners had to pull out. "It was one OF those rare experiences OF heightened spiritual awareness," he says. "I was on a high for days after the experience."

http://www.theguardian.com/travel/2013/dec/20/winter-solstice-ireland-newgrange-tomb


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gahella
12/21/13, 8:46 AM
#13

Ja det är så magiskt vackert och skulle gärna vara med!

Astell och ni har redan vidrört det och här finns en förklaring jag själv tror på till dessa kraftplatser:

Lagrat i vår själs DNA finns de speciella platserna på vår planet som vibrerar på en annan frekvens. Platser där feminina och maskulina element strålar samman och skapar fantastisk kraft. Dessa kraftplatser är som näring för själen.

Dessa platser skiftar i frekvens beroende på tiden, den cykel de följer. De blir extra kraftfulla två gånger om året.

Det skiftar också beroende på hur de står i linje med solen, månen och stjärnorna.

Hur gjorde då våra förfäder när de byggde vissa byggnader i precis riktning och med tunga material? Stonehenge är i linje med sommar solståndet medans Salomons tempel är i linje med equnox soluppgång. Kungen kammare i Egypten är i linje med Orion.

När en kraftplats är i linje med soluppgång, solnegång, sommarsolstånd eller equinox så betyder det att leylinjen som går igenom platsen riktar sig i rak linje mot solen och horisonten vid en exakt dag och en exakt tid. Leylinjens energi tillsammans med ljuset ifrån solen eller stjärnorna skapar en kraftfull energi och ett vackert ljussken.

Perfekta att vara på kraftplatser och kanalisera, generera healingenergi, och att koppla upp sig på andra dimensioner.

Helig geometri med arkitektur i perfekt harmoni är bl a Avebury i England, Egypens pyramider, Mayatempel etc.

Leylinjer är energifält som går genom landskapet. När energilinjer är raka har de ett snabbt och kraftfullt energiflöde. Enligt feng shui kan det vara farligt för levande varelser, som om man skulle stoppa fingrarna i ett eluttag. Endast människor som vibrerar på en högre frekvens kan ta energin, medans andra kan må riktigt dåligt.

Heliga monument, och uppsatta stenblock som har byggts på leylinjer är till för att sakta ner energin och rikta ut den i området.

Det är därför det är uppsatt många byggnationer/stensättningar/kyrkor längst med leylinjerna = kraftplatser

http://www.annicafrantz.com/se/resor-2852138

Annons:
Gahella
12/21/13, 8:48 AM
#14

Det sägs även att alla kraftplatser världen över står på dessa ley linjer, och det känns väldigt kraftfullt att sätta sig in i den tanken, tycker jag

Magi-cat
12/21/13, 8:55 AM
#15

#14 Tack Gahella, mycket vackert! ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
white lady
5/24/15, 10:53 AM
#17

Kyrkor är byggda på just Leylinjen. Så präster får alltså kraften från Moder Jord o Fader Gud framme i koret. Ganska häftigt tycker jag 🙂 

0  Det där va riktigt häftigt.Magicat.

MÖRKRET GÖMMER SKATTEN  Hjärta

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
12/21/18, 8:48 AM
#21

"Den mest spännande platsen i världen att fira vintersolståndet är i Irland, vid stenåldersgraven Newgrange, uppförd under neolitisk tid för 4 500-5 000 år sedan."

Vem byggde Newgrange? Ingen aning!

"Att bygga den här typen av monument har krävt en hel del arbetskraft under mycket lång tid, vilket betyder att det borde ha växt upp stora samhällen i närheten. Skulle arkeologerna hitta dessa boplatser skulle det vara enklare att förstå varför Newgrange byggts.

– Nej, det finns inga tecken på boplatser eller stora samhällen i närheten, säger professorn.

Det betyder att Newgrange, i all sin prakt och exakthet, kommer att vara ett mysterium för oss under en lång tid framåt."

https://www.expressen.se/nyheter/inloggad/mysteriet-bakom-vintersolstandet/

OBS: länken från 2016


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: