Annons:
Etiketterkraftplatserfolktro
Läst 15948 ggr
Magi-cat
2012-03-08 21:25

De bosniska pyramiderna

Att det finns pyramider i Egypten och Sydamerika är allmänt känt. Men hur många vet att det även finns i Bosnien? Dessa är en riktig sensation!

Denna text har jag hämtat från Jordstrålningscentrum /…/

"De för några år sedan upptäckta stenstrukturerna i form av pyramider i Bosnien sägs av en del kunna bli Europas allra främsta fornminnen. 
Det finns fem stycken och de är mycket stora, faktiskt de största i hela världen.

Efter att ha legat dolda av vegetation i många år (i likhet med andra tidigare upptäckta pyramider, t ex månpyramiden utanför Mexico City), 
då man trott de varit stora kullar, så har man nu under senare år börjat gräva fram dem.
Utgrävningarna, som har pågått i några år, är det största utgrävningsprojektet i modern tid. Över 300.000 timmar har lagts ner.

De finns många intressanta fakta om dem, t ex är sidorna riktade direkt i vädersträcken (syd, väst, norr, öst), som de alltid är på 
riktiga pyramider, man har hittat matematiska samband i placeringen av pyramiderna och ett speciellt skuggfenomen på midsommarafton, 
samt har mätt att energi strålar ut från toppen. 
Man har också hittat massor med spännande saker vid utgrävningarna, t ex de stora stenbelagda sidoytorna med huggna kanter som täcker pyramiderna, kilometerlånga underjordiska nätverk av tunnlar (det största i världen), inhuggna stenkartor över pyramidområdet, de största handgjorda stenblocken i Sydeuropa, en trappstegspyramid, ristningar m.m., m.m.

Enligt Sam så behöver nog vår historia skrivas om, eftersom det finns pyramidstrukturer på ofantligt många ställen, i alla världsdelar. 
Varför byggdes dessa tusentals olika pyramider världen över? Vad var det gemensamma syftet? Av vem byggdes de? När? 
Ingen vet svaren idag, inte ens för de egyptiska pyramiderna som vi hört så mycket om. Varför finns de över hela jorden? 
Vilken högutvecklad kultur klarade av det här?

Sam Osmanagich är en internationell expert på pyramider. Han har skrivit över 10 böcker om gamla kulturer och även om de bosniska pyramiderna.
Han är professor i Antropologi vid American University i Bosnia-Herzegovina och Utländsk medlem i Ryska Akademin för Naturvetenskap.
Han är PhD i Mayakulturen.
Det är Sam som hittat pyramiderna och han är nu ordförande i den förening som har hand om utgrävningarna, så Sam är en eldsjäl för 
detta projekt. De är naturligtvis hans ”skötebarn”, vilket gör att han lär vara den som kan mest om dem i hela världen!

Det finns massor att läsa om Sam Osmanagich och de bosniska pyramiderna på Internet och att se på Youtube.com.
Besök Sams egen hemsida www.semirosmanagic.com. eller lyssna på Sam och se bilder från utgrävningarna påhttp://bodymindspiritjourneys.com/news/new-video-on-bosnian-pyramids-with-dr-sam-osmanagic.html där du kan se en bra video
med honom då han pratar om pyramiderna i Bosnien.
Hos oss håller han 2,5 timmes föredrag så vi lär få se mycket mer!

På Wikipedia finns mycket kritik från de som inte tror att pyramiderna är gjorda av människor, utan är naturliga kullar, men numera,
några år efteråt, finns det så många utgrävningsbevis så det är svårt att förneka det längre enligt Sam.
Världens främste expert på egyptiska pyramider, www.nabilswelim.com, och åtskilliga andra experter är också övertygade.

90 % av de experter, som tror på pyramiderna, anser att de bosniska pyramiderna är de absolut största och kanske äldsta pyramiderna i hela världen!
En del tror de är 12000-26000 år gamla, en del tror de är väsentligt yngre. 

/…/

/…/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2012-03-09 09:24
#1

En sak som kan vara värd att notera är att forskarvärlden är överens om att det är naturliga formationer. Men även om kullarna är naturliga så är de imponerande och vackra.

"Det är Sam som hittat pyramiderna"

Det här förstår jag inte riktigt, vad menas med hittat?

Magi-cat
2012-03-09 09:46
#2

/…/

Vad som menas med att Sam hittat dem vet jag inte. Texten är från Jordstrålningscentrum. Jag skulle väl inte tro att någon är ensam om upptäckten, men det kan ju vara han som intresserat sig mest och har stor kunskap om dem.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2012-03-09 10:20
#4

uppriktigt sagt, jag vet inte mycket om de bosniska pyramiderna men utesluter inga möjligheter.

Oavsett vad så är det  märkligt att de inte gjorts kända förrän nu praktiskt taget, att man inte för länge sedan gjort mer undersökningar av dem. (Kanske lika bra att de fått vara ifred, så har de inte blivit förstörda….)

Jag är däremot helt säker på att nu kommer det att komma fram mer och mer. Och både du och jag kan säkert lära oss mer….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2012-03-09 10:30
#5

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2012-03-21 21:10
#6

sammandrag från föredraget om de bosniska pyramiderna. Från Jordstrålningscentrum.se:

**Föredragen om de nyupptäckta bosniska pyramiderna blev en succé!
**Sam Osmanagich presenterade mängder med bilder och vetenskapliga fakta om pyramiderna. 
Ett antal personer har kommenterat det med att det var ett av de bästa föredrag de någonsin hört!

Som vi tidigare berättat så har man på Wikepedia kunnat läsa en hel del tveksamheter ifall det verkligen är pyramider 
(fast det är mest ett antal år gamla inlägg där). 
Efter föredraget kan jag nog säga att samtliga i publiken nu var fullt övertygade om att de verkligen är pyramider, ingen tvekan om det.

Man har under senare år, förutom själva utgrävningarna, gjort många vetenskapliga undersökningar av området och av 
olika slag, bl a jämförelse av värmeutstrålning från naturliga kullar och människogjorda pyramider, radarmätningar, 
test av olika material i pyramiderna för att se om det är människogjort eller ej (vilket visat bl a en hållfasthet på 
en del ”sten”-material som använts, som man inte har förmåga att framställa idag!) och låtit många olika laboratorier 
världen runt få testa olika saker och material, för att kunna konstatera att pyramiderna verkligen är gjorda av människor 
(eftersom en del hävdat att de inte är det). 

Då har man bl a kunnat konstatera ålder (ca 12000 år på det material man testat, vilket är äldre än vad vetenskapen anser om åldern på de egyptiska pyramiderna), att de medvetet byggts så att det alstras starka uppåtgående energier i pyramiderna, börja förstå 
varför de byggts (det är bl a mycket speciella energier i tunnlarna, vilket borde ge en stark healingkraft, t ex förbättras auran 
på de flesta), att de är byggda med hänsyn till varandra (storlek och avstånd), att det är världens största  pyramider, 
att de underjordiska tunnlarna är kilometerlånga m.m., m.m. 
Sam hävdar att hela mänsklighetens historia behöver skrivas om, eftersom han hittar pyramider runt hela världen, ofta med 
likande uppbyggnad! Vår gamla historieskrivning måste vara fel! Vem byggde dessa pyramider runt hela jorden, när och varför?

Ett glädjande besked är att Sam Osmanagich är beredd att komma till Sverige igen för att hålla föredrag.
Vi siktar på ett under hösten!

Många i publiken blev så intresserade så vi gjorde en snabb förfrågan om de var intresserade av att åka ner på en gemensam resa.
25 % av publiken skrev på en intresseanmälan för det!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2012-03-21 21:27
#7

Har du eller någon annan skrivit sammandraget?

"vilket visat bl a en hållfasthet på en del ”sten”-material som använts, som man inte har förmåga att framställa idag!"

Det här skulle jag gärna veta mer om. Är det sten eller är det inte sten? Vi framställer ju inte sten alls idag utan vi hittar den i naturen, har stenarna i pyramiderna högre densitet än andra stenar?

"för att kunna konstatera att pyramiderna verkligen är gjorda av människor (eftersom en del hävdat att de inte är det)."

Kan vi verkligen utesluta att de är tillverkade av utomjordingar (med tanke på den höga densiteten och så)? Eller kanske av Gud eller något annat övernaturligt väsen (med tanke på healingen och så)?

Magi-cat
2012-03-21 21:40
#8

Jonas: "Har du eller någon annan skrivit sammandraget?"

så här skrev jag:

"sammandrag från föredraget om de bosniska pyramiderna. Från Jordstrålningscentrum.se:"

sammandraget är alltså direkt från angiven källa


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2012-03-21 21:45
#9

OK, det missade jag. Då får väl mina frågor förbli obesvarade eller så får jag höra av mig dit. Ingen här som var på föredraget?

Magi-cat
2012-03-21 21:45
#10

"Vi framställer ju inte sten alls idag "

förvisso sant och jag tror inte någon säger emot. "STEN" i sammandraget är satt inom citationstecken, vilket skulle kunna betyda att det inte är vanlig, hittad "sten".

Kan vi verkligen utesluta att de är tillverkade av utomjordingar (med tanke på den höga densiteten och så)? Eller kanske av Gud eller något annat övernaturligt väsen (med tanke på healingen och så)?

Om man inte intresserar sig för eller undersöker saken närmare lär man aldrig få reda på något heller.

.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Magi-cat
2013-07-14 07:22
#14

Det kommer nu allt fler intressanta länkar om de bosniska pyramiderna. Här är en:

http://www.ancient-origins.net/news-archaeology/schuman-s-resonance-measured-bosnian-pyramids-00376


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2016-07-29 17:40
#18

Detta var ju onekligen ett tag sedan… Har det kommit fram något mer eller är det någon som besökt dem?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-07-29 18:42
#19

Fast det kanske är bäst att säga att det nog inte rör sig om pyramider, om man med sådana tänker på dem i Egypten, t.ex. 

"Semir Osmanagić gjorde upptäckten 2005 men fick snabbt motstå hård kritik från vetenskapsvärlden. Året efter besökte en geolog och arkeolog platsen som avfärdade de stora stenblocken som naturliga och inte människogjorda."

Men en del blir övertygade att de inte är människogjorda efter egna utgrävningar:

"– Är man på plats förstår man att det inte är fråga om en naturlig formation. Stenarna som har hittats under jorden är gjorda av människan. Blocken liknar betong, är tre meter långa och ligger bredvid varandra och i flera lager där skarvarna är förskjutna från varandra för att få stabilitet."

"– Förr eller senare kommer man ha lagrat upp så mycket bevis att den akademiska världen inte längre kan bortse från att det rör sig om riktiga pyramider."

http://www.kristianstadsbladet.se/familj/han-graver-fram-pyramideri-bosnien/

Fast många märkliga, naturliga, formationer finns också jorden runt. Det vore roligt att få veta mer.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-07-29 18:43
#20

"Argumenten mot Osmanagiçs teorier är många. Man pekar på att området på den tiden befolkades av primitiva jägare med verktyg av sten som inte ens byggde hus till sig själva, att stenblock av den upphittade typen är lika vanliga som landminor i Bosnien, med mera. Inte minst ifrågasätter­ man Osmanagiçs­ och hans medarbetares kompetens och neutralite"

http://www.alltomvetenskap.se/nyheter/bosnisk-pyramid


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
2016-07-29 18:45
#21

"Redan för 12 000 år sedan har det funnits människor i området som varit kapabla att bygga stora pyramider, menar han och förnekar att området skulle ha legat under ett tjockt istäcke.

– När utgrävningarna är färdiga kommer vi att bevisa att det har funnits framstående civilisationer före exempelvis Babylonien eller Egypten, säger han.

Han hävdar att den största ”pyramiden”, som kallas Solpyramiden, är större än de i Egypten. Hans teorier stöds av många bosnier.

Frivilliga kommer till Visoko för att hjälpa till med utgrävningen. Lag med bosniska gruvarbetare såväl som ungdomar från Europa, exempelvis Danmark har varit på plats för att gräva. Även stora amerikanska och europeiska mediebolag har rapporterat från platsen."

http://www.sydsvenskan.se/2006-09-16/pyramider-lockar-i-bosnien


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2016-07-29 21:17
#24

Tråden är flera år gammal, det här var då nytt säkert för fler än mig. Idag puttade jag upp den och letade runt efter fler, lite olika länkar och tog bort en del gammalt.

Har någon kritik med substans i, är kommentarsfältet öppet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-07-29 22:04
#25

Tittar man på "pyramidernas" officiella hemsida kan man se alla finurliga sätt de försöker lura av folk pengar med den här bluffen:
http://piramidasunca.ba/eng/home-en.html?view=featured

De är säkert glada för all hjälp de får med att sprida lögnen👍.

Magi-cat
2016-07-29 22:08
#26

#25 Jag kanske borde ta bort länken? 👍 Så den inte sprids ytterligare, menar jag.

Jag borde inte behöva säga det, men 😴. Skriv (gärna utförligt,inspirerat och med oantastlig dokumentation) om vad det då ÄR.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-07-29 23:40
#27

#25 Du verkar övertygad. Kan du utveckla det? 

Jag besökte den största pyramiden, Solpyramiden idag faktiskt och jag måste väl erkänna att jag är kluven. Lokalbefolkningen har tröttnat på att diskutera det och verkar ha delat upp sig i två läger. De som stödjer Osmanagic och är helt övertygade om att han har rätt med sin teori och de som menar att det inte finns tillräckligt med bevis för att det verkligen handlar om pyramider. 

Ang. "sten" och stenblock som nämns ovan i #7 bl.a. , enligt vår guide så har dessa stenblock mycket hög densitet. Jag har sett dem och tagit kort (nedan) och de verkade bestå av små vanliga stenar, betong och annat som jag inte kände igen.  Enligt guiden släpper dessa block igenom bara 1% vatten och det är många experter runt om i välden som analyserat stenblocken utan att lyckats framställa dem. De vet på ett ungefär vad dessa består av men inte helt och hållet. Jag vill understryka att jag inte riktigt bestämt mig för om jag tror på Osmanagic och hans teori eller inte.

Annons:
Loris M
2016-07-29 23:56
#28

I övrigt, jag skulle också vilja veta vad det är och hur har allt detta uppstått om det inte är det som Osmanagic påstår. Förutom dessa fem pyramider där de tre största har en exakt och lika långt avstånd till varandra, så finns det flera km långa tunnlar och labyrinter under pyramiderna.

JonasDuregard
2016-07-30 01:11
#29

#27 Intressant att varit på plats. 

"De som stödjer Osmanagic och är helt övertygade om att han har rätt med sin teori och de som menar att det inte finns tillräckligt med bevis för att det verkligen handlar om pyramider. "

Osmanagic verkar ha väldigt många teorier. Bland annat påstår han att man kan bota diverse sjukdomar genom att vistas i hans "pyramider". 

"Ang. "sten" och stenblock som nämns ovan i #7 bl.a. , enligt vår guide så har dessa stenblock mycket hög densitet."

Det kan man säga om nästan all sten. Stenar är hårda 🙂. 

"Enligt guiden släpper dessa block igenom bara 1% vatten"

Är det ovanligt? Vad menas ens med det? 1% av vad och under hur lång tid? 🤔

"och det är många experter runt om i välden som analyserat stenblocken utan att lyckats framställa dem.

Vad menas med att framställa dem? Att framställa (som i "tillverka") sten är ju inte helt enkelt. Ibland innefattar det en vulkan till exempel, och det är det ju inte säkert att experterna hade tillgång till någon vulkan 🙂. 

"De vet på ett ungefär vad dessa består av men inte helt och hållet."

Det kan man också säga om nästan all sten i världen utan att ljuga, så länge man menar precis rätt sak. (Till exempel kan man syfta på att stenar har olika orenheter som är svåra att mäta exakt eller helt enkelt att man inte tittat så där jättenoga på vad de innehåller utan mest gått på vad det ser ut som baserat på erfarenhet)

JonasDuregard
2016-07-30 01:29
#30

#28 "I övrigt, jag skulle också vilja veta vad det är och hur har allt detta uppstått om det inte är det som Osmanagic påstår. Förutom dessa fem pyramider där de tre största har en exakt och lika långt avstånd till varandra, så finns det flera km långa tunnlar och labyrinter under pyramiderna. "

Det är värt att skilja på vad Osmanagic påstår och vad som är konstaterade fakta. 

Att kunna rita en likformig triangel eller någon annan geometrisk form mellan ett antal punkter är inte ovanligt, speciellt inte om man har lite svängrum i var man placerar dem på kartan. 

Det finns för övrigt massvis med naturliga formationer som ser väldigt konstgjorda ut. Här är ett axplock:

http://webecoist.momtastic.com/2009/07/22/18-natural-formations-that-look-man-made/

JonasDuregard
2016-07-30 01:37
#31

Tog för övrigt och gjorde lite mätningar på en topografisk karta. Var man räknar topparna kan som sagt diskuteras, men när jag satte ut ett par punkter som jag tyckte var mitt på "pyramiderna" så fick jag inte någon liksidig triangel. Den kortaste sidan var 2.16 km och den längsta 2.58.

Här kan ni prova själva: 
https://www.google.se/maps/@43.9644688,18.1903764,14.5z/data=!5m1!1e4

Om ni ens kan hitta "pyramiderna". Det försvåras lite av att de inte är några direkta pyramider utan bara kullar.

Magi-cat
2016-07-30 07:31
#32

Om vi bortser från O, är det "bara kullar" eller pyramider? Det är väl det lite knäckfrågan. Även om det är oerhört intressant med vackra naturformationer är det väldigt speciellt intressant om de också skulle vara manmade.

Här spelar det ingen roll vad O gjort eller tror i övrigt. 

Men vad säger arkeologer om bergen, annat än att O har fel?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-07-30 09:22
#33

#27 Loris, det måste varit en fantastisk utflykt! Om du vill 🌺 skulle det uppskattas jättemycket med en egen tråd någon bild.🙂 ❤️


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-07-30 15:21
#34

#29 Osmanagic verkar ha väldigt många teorier. Bland annat påstår han att man kan bota diverse sjukdomar genom att vistas i hans "pyramider". 

Ja, och det är främsta anledningen till att jag är tveksam till hans upptäckt. Hade jag varit en seriös arkeolog så skulle jag inte påstå (och gå ut med det offentligt) att jag hittat pyramider som byggdes av utomjordingar om jag inte hade ganska så övertygande bevis. 

Dessutom, det är riktigt farligt och oansvarigt att påstå att det finns  starka healing energier som kan bota diverse sjukdomar. Sjuka människor vill så gärna tro. Jag har inte läst om att han påstått det, men vår guide uttryckte något liknande men var lite mera försiktig. Vi uppmanades att meditera runt ett hål i marken när vi kommit lite längre upp på Solpyramiden och han menade att vi skulle kunna uppleva kraften från dessa energier samt menade att de var så starka att det inte var att rekommendera att stanna på platsen längre än en timme. Annars skulle man lätt kunna svimma. 🤔Ingen i mitt sällskap trodde på det eller ville stanna till en längre stund för att känna efter eller meditera.

**Är det ovanligt? Vad menas ens med det? 1% av vad och under hur lång tid?  **

Ingen aning. Han fick det att låta som väldigt ovanligt. 🙂Om jag uppfattade honom rätt så handlar det om hur länge som helst. d.v.s om dessa stenblock blir utsatta för vatten eller ligger i vattnet kan aldrig mer än 1% av det vattnet tränga igenom oavsett hur länge stenar blir utsatta för vattnet. Om vanliga stenar klarar samma sak, saknar jag personligen kunskaper om. 

Vad menas med att framställa dem? Att framställa (som i "tillverka") sten är ju inte helt enkelt. 

Ja, jag antar att han menade tillverka. Enligt honom så är dessa stenar eller stenblock inte naturliga utan har tillverkats av människor (eller ev. utomjordingar) och innehåller vanliga småstenar, betong (eller något som liknar det) och några andra material som de inte känner till. Därför har de inte kunnat återskapa dem.

Annons:
Loris M
2016-07-30 15:30
#35

#30 Det är värt att skilja på vad Osmanagic påstår och vad som är konstaterade fakta

Absolut! Som jag skriver ovan, jag skulle vara försiktig med att komma med en massa påståenden om jag inte hade bevis och var riktigt säker. Han verkar övertygad om att det är en annan högutvecklad civilisation som gjort pyramiderna. Så kan det kanske vara men så länge vi inte har mera bevis än i nuläget, kan det vara smart att ligga lågt med diverse påståenden.

Loris M
2016-07-30 15:38
#36

#32 Men vad säger arkeologer om bergen, annat än att O har fel?

Några geologer, antropologer och andra experter menar att dessa formationer är helt naturliga och att det finns flera liknande platser i  andra städer i Bosnien. De menar också att Osmanagics utgrävningar har skett på ett väldigt inkompetent sätt och att han riskerar att förstöra det medeltida arvet som finns i området. Därför har de krävt av Bosniens regering (som kritiserats för att de stödjer och uppmuntrar utgrävningar) om att de ska dra in Osmanagic tillstånd för utgrävningar.

JonasDuregard
2016-07-30 15:39
#37

#34 "Jag har inte läst om att han påstått det, men vår guide uttryckte något liknande men var lite mera försiktig"

Här finns en PDF han författat med lite hejsan-hoppsan mätningar av bland annat blodsocker och blodtryck, en lungröntgen och så vidare:
http://piramidasunca.ba/images/2015/1015/bosnian-pyramid-healing-energy-october-2015.pdf

För att han inte ska bli stämd av sina offer avslutar han med en reservation: "Disclaimer: "Archaeological Park: Bosnian Pyramid OF the Sun" Foundation is non-profit and non-government organization engaged in scientific and archaeological research, and conveys statements and testimonies OF visitors, but does not provide any health claims or guarantees."

"does not provide any health claims" alltså 🥵. Måste ha inbillat mig resten av texten i PDFen då…

Loris M
2016-07-30 15:49
#38

#33 

Nu i efterhand önskar jag att jag frågat lite mer och tagit fler kort. Har velat åka tillbaka och besöka andra pyramider och tunnlar (vi befinner oss i Sarajevo just nu som är bara 3 mil från platsen) men jag omges av en massa skeptiker. 😃Ingen i mitt sällskap tycker att det är värt att åka tillbaka till. Igår, liksom idag är det dessutom olidligt varmt och jag orkade inte själv heller vandra runt. I tunnlarna är det just nu ca 12 grader och ute nästan 40 så det är inte så smart att utsätta sig själv för så stora temperaturväxlingar. 

Med andra ord tror jag inte att jag har så mycket mer att komma med än det jag redan skrivit. På de flesta bilder är det jag eller någon i mitt sällskap som är med, så det vill jag inte lägga ut. Men jag kan gå igenom bilderna lite senare och lägga ut de som är okej. 🙂

Magi-cat
2016-07-30 16:26
#39

#38 Lugnt. 🙂 Ha det skönt på semestern! ☀️

#36 De menar också att Osmanagics utgrävningar har skett på ett väldigt inkompetent sätt och att han riskerar att förstöra det medeltida arvet som finns i området.

Det låter tråkigt. 😕Det finns alltid risker med grävningar. Särskilt som O har ett visst renommé kanske man borde varit mer försiktig, men det är lätt att vara efterklok.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-07-30 17:03
#40

Läste någonstans att han det är gruvarbetare från lokalområdet som står för mycket av utgrävningarna. Jag är varken arkeolog eller gruvarbetare, men utifrån det lilla jag vet så kan jag tänka mig att det är en viss skillnad i tillvägagångssätt. 

Tur att det inte är några riktiga pyramider de ger sig på 🥵. Men de lyckas säkert förstöra en del annat av arkeologiskt intresse. 

#39 "men det är lätt att vara efterklok"

Ganska lätt att vara förklok också i det här fallet, eller? Det var i alla fall det första jag tänkte på när jag lästa att han ordnade utgrävningssafari åt turister och lokala entusiaster.

JonasDuregard
2016-07-30 17:17
#41

#32 "Men vad säger arkeologer om bergen, annat än att O har fel?"

Att han har jätte-fel 🙂. Och så förklarar de på vilka sätt han har fel. 

/…/ (det är värt att betona att Osmanagic inte är arkeolog) så finns det ett par artiklar i Archeology, som den här: http://archive.archaeology.org/0607/abstracts/bosnia.html

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
2016-08-01 10:36
#43

Det var en lång artikel, skriven av en frilansjournalist i Sarajevo,  som #41 hänvisar till och tio år gammal. Finns det någon nyare? 

När man läser den förefaller det klart att Osmanagic (som inte är expert eller arkeolog) är fast besluten att skriva om historien, något som ligger nära till hands om det mot all förmodan skulle visa sig vara "Pyramid OF the sun" etc som man gräver fram - på sex månader. 

Geologer säger dock att dessa formationer är vanliga i Bosnien.

Tydligen är/var det en omfattande grävturism, en helg kom 12 000 människor för att gräva. (Privatpersoner, utan kunskap)

Experter varnar för amatörarkeologin:

"But as the town, much OF Bosnia, and parts OF the wider world are lauding the pyramids as the greatest find ever, experts within and beyond the country are warning that what Osmanagic is practicing is pseudoarchaeology. And that unlike other such pseudoarchaeologists, Osmanagic is being allowed to dig and to endanger real archaeological sites here, because OF Bosnia's weakened academic community and political chaos--and because its residents want to believe in a miracle."

Varför kan inte "pyramiderna" vara 12 500 år gamla, som Osmanagic hävdar?

Experter svarar att de människor som bodde här vid den tiden inte ens byggde hus, ännu mindre pyramider.

Osmanagic svarar på det att de är verk av en supercivilisation, utan att precisera närmare.

Då, för tio år sedan,  hade Osmanagic inte grävt fram något som stödde hans idéer. 

(Och det verkar inte vara fallet idag heller.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-08-01 14:56
#44

#43 "Finns det någon nyare?"

Troligtvis inte. Det vore oetiskt av seriösa forskare att ständigt ge uppmärksamhet till en uppenbar bluff.

Magi-cat
2016-08-01 15:47
#45

#44 Kan så vara. Men om grävningar fortfarande pågår (?) är det väl bara fakta som "biter" för att få dem att upphöra?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2016-08-01 15:55
#46

Här är en annan, mer detaljerad och faktabaserad, artikel som tar upp risken med att förstöra gamla fina nationalskatter med ett klåparaktigt tillvägagångssätt:

"On the Visocica hill, claimed by Mr. Osmanagic to be the world's earliest pyramid, are the remains OF the royal Bosnian town OF Visoki. The remains OF the town's main fort, located on the summit OF the hill, are protected as a national monument. 8 Bosnian archaeologists and historians have on many occasions publicly warned that amateur excavations by Mr. Osmanagic will irreversibly damage this important Bosnian site. 9"

Och så:

"Also, there are indications OF deliberate supression OF those archaeological finds that do not fit the theories OF Mr. Osmanagic and his team. 1"

"Conclusion The pyramid claims OF Mr. Osmanagic and the activities OF his team pose a serious threat to the rich historical, cultural and archaeological heritage OF the Visoko region. The visit OF the UNESCO experts to this area should not be allowed to be represented by Mr. Osmanagic as support for his pseudoarchaeological claims. This visit, should it occur, ought also to include Bosnian experts, geologists, archaeologists and historians and allow for their scientific opinion to be heard. BosniaHerzegovina came out OF the 1992-95 war without some OF her most important and beautiful cultural and historical heritage gems. It would be irresponsible to let pseudoarchaeology finish off what is left intact. This letter will also be published in the online edition OF Archaeology Magazine, the publication OF the Archaeological Institute OF America. 17 Other media will be informed a"

http://archive.archaeology.org/online/features/osmanagic/UNESCO.pdf


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-08-01 16:10
#47

#45 "Men om grävningar fortfarande pågår (?) är det väl bara fakta som "biter" för att få dem att upphöra?"

Tycker du de verkar ha påverkats alls av fakta hittills? Det finns människor som inte låter sig påverkas av sådana tråkigheter. 

Jag tror snarare att det som krävs för att de ska upphöra är ett ansvarsfullt politiskt beslut.

Magi-cat
2016-08-01 16:26
#48

#47 Det är det jag menar. Att tillståndsgivarna påverkas. 

Hur ska man komma fram till ett ansvarsfullt politiskt beslut, annat än genom inverkan av fakta?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
JonasDuregard
2016-08-01 16:59
#49

#48 "Att tillståndsgivarna påverkas."

Inte vad jag kan se. 

"Hur ska man komma fram till ett ansvarsfullt politiskt beslut, annat än genom inverkan av fakta?"

Genom att ta ansvar antar jag. Menar du verkligen att det saknas fakta i den här frågan? 🤔 Vad är det för fakta som saknas i så fall?

Magi-cat
2016-08-01 17:11
#50

#49 Alltså: Jag frågade helt enkelt efter en nyare artikel än den/de tio år gamla. Du svarade att det vore oansvarigt att ge uppmärksamhet åt en uppenbar bluff.

Jag svarar att bara fakta kan ge underlag till ett politiskt beslut.

Vad är det för fel med det? 🤔
Att bara tiga utan att påverka beslutsfattare med fakta och via sedvanliga kanaler är väl i så fall oansvarigt om något?

Om oseriösa grävningar som hotar förstöra kulturarv pågått under de tio år som följt på artiklarna har det väl i så fall inte gjort någonting bättre att tiga?

Eller pratar vi förbi varandra?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-08-01 22:19
#51

#50 "Att bara tiga utan att påverka beslutsfattare med fakta och via sedvanliga kanaler är väl i så fall oansvarigt om något?"

Det finns tillräckligt med fakta dock. I den mån det fattas dåliga beslut om att låta Osmanagic gräva så beror det inte på att det totalt sett finns otillräckliga med fakta, men möjligen på att just de som fattar beslutet är dåligt insatta. Att arbeta med påverkan mot dem ser jag som en separat handling från att utreda och samla fakta. 

"Om oseriösa grävningar som hotar förstöra kulturarv pågått under de tio år som följt på artiklarna har det väl i så fall inte gjort någonting bättre att tiga?"

Inget som gjorts har gjort saken bättre. Men om man verkligen ska dra några slutsatser från det blir de ganska deprimerande eftersom det vare sig fungerat att tiga eller tala.

Men det är kanske så sorgligt att det inte finns något de riktiga arkeologerna kan göra åt det här. Eftersom Osmanagic får sina pengar och sitt inflytande från människor som ser honom som en hjälte som står upp mot etablissemanget så skulle han antagligen bara gynnas av ytterligare kritik från det hållet. 

Säg att någon respektabel internationell institution skulle ta sig för att (igen!) utreda Osmanagics olika påståenden. Som konspirationsteoretiker belönas Osmanagic mångfaldigt av en sådan utveckling. Först kan han använda "stort internationellt intresse" för att framhäva vikten av sina upptäckter, sedan kan han använda deras slutsatser som bevis för att utländska intressen desperat försöker mörka allt ihop. Allt kablas ut till världen genom propagandatexter som den du själv hjälpte till att sprida här för ett par år sedan (#0). 

Så frågan är hur mycket resurser det är rimligt att ta från seriös forskning för att avslöja Osmanagics lögner, när resultatet är så tveksamt?

Magi-cat
2016-08-02 08:35
#52

#51 Det var ett pessimistiskt inlägg .🙂
(Om man vill uppnå ett gott syfte kan det vara bra att inte slå åt alla håll samtidigt.)

Om de som fattar beslut är dåligt insatta är det naturligtvis det enda raka att påverka dem med fakta! Om de av någon annan anledning fattar dåliga beslut är det svårare, men det är då desto viktigare att - med fakta - skapa opinion bland andra beslutsfattare och allmänheten, avslöja felaktigheter etc. (Se vad program som "Uppdrag Granskning" etc kan uträtta!)

Att "stå upp mot etablissemanget" kan användas åt andra hållet också, t.ex. att påvisa om etablissemanget på suspekt grundval fattat dåliga beslut som utarmar kulturarvet.

Att tiga av de anledningar du tar upp är spekulationer. Nyhetens behag och glans  falnar alltid och tiden har sin gång. 
Det var fyra år sedan jag publicerade tråden, med anledning av ett föredrag som skulle hållas. (Och inte fullt lika länge sedan du själv lade in en länk till en hemsida, vill jag minnas.) Det är klart att jag kan ta bort den, men vad skulle det hjälpa? OF är (anser jag) ett ställe där vi kan diskutera olika frågor som kommer upp, och den här frågan är ett exempel.
Likaså kan (och ska) motsägande fakta tas upp.

Så frågan är hur mycket resurser det är rimligt att ta från seriös forskning för att avslöja Osmanagics lögner, när resultatet är så tveksamt?

Man kan stå på egna ben och bedriva egen forskning, om t.ex. grottsystemet osv. Det måste finnas hur mycket som helst att forska om. Det tycker säkert alla seriösa forskare också.

.
Jag tycker fortfarande att det är oerhört intressant, även att det är naturformationer i ett fantastiskt landskap. Det gör ont i mig att kulturarv förstörs och att Osmanagic (med sitt renommé) fått göra amatörmässiga utgrävningar. Det är nu tyvärr inte första gången i historien som sådant sker och nutida påfund som "konspirationsteorier" är alls ingen förutsättning för det. 
(Läsaren kan säkert själv finna exempel.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2016-08-02 10:50
#53

#52 "Att "stå upp mot etablissemanget" kan användas åt andra hållet också, t.ex. att påvisa om etablissemanget på suspekt grundval fattat dåliga beslut som utarmar kulturarvet."

Lycka till. Jag tror det blir väldigt svårt att sälja den bilden av verkligheten. 

"Det måste finnas hur mycket som helst att forska om."

Ja, och det är delvis det som är problemet. Det finns oändligt mycket att forska på men bara ändliga resurser. Därför är det som sagt svårt att motivera att slösa de resurserna på att om och om igen avslöja Osmanagics bluffar, speciellt eftersom det antagligen inte ens skulle fungera. 

"Det är klart att jag kan ta bort den, men vad skulle det hjälpa?"

Jag vet inte vad du snackar om nu.

"OF är (anser jag) ett ställe där vi kan diskutera olika frågor som kommer upp, och den här frågan är ett bra exempel, anser jag."

Det är inte diskussion jag ser problem i, utan okritisk spridning av propaganda. Du borde se över din roll i det tycker jag. Det finns mer än ett sätt att starta en diskussionstråd, och din presentation av pyramiderna som "en riktig sensation" lämnar en del att önska.

JonasDuregard
2016-08-02 10:51
#54

#52 "Det gör ont i mig att kulturarv förstörs och att Osmanagic (med sitt renommé) fått göra amatörmässiga utgrävningar."

Vad tycker du om de som på ett eller annat sätt ger ekonomiskt stöd till hans verksamhet?

Upp till toppen
Annons: