Annons:
Etikettundersökningar
Läst 108381 ggr
Jossangizmo
12/17/09, 9:02 PM

Vad händer efter döden? (olika religioner)

Vi har precis lärt oss om olika religioner i någon månad. Vi pratade också om vad de tror vad som händer efter döden, jag tyckte det var väldigt intressant och jag tänke dela med mig vad jag lärde mig som ni kanske vill veta/ha nytta av?! :)

Kristendom:

Kristna tror att alla människor som tror på Gud kommer till himlen. Där får de möta Gud och leva lyckliga. De som inte tror på Gud kommer till en plats utan Gud och detta kallas för helvetet. Förr i tiden skrämnde prästerna i kyrkan människorna med helvetet och hur hämskt det skulle vara att hamna där. Men det är inte så vanligt idag.

Judendom:

Enligt judendomen är det osäkert vad som händer efter döden och de flästa judar säger att de inte vet. I den judiska Biblen näms en skuggrike, där alla människor hamnar. Det är ett rike som liknar jorden och som inte att förstå. Människan kan okså hamna i helvetet, men inte längre än 12månader. Efter det går människan vidare till skuggriket eller kanske lever kvar i minnet hos de levande.

Islam:

Inom islam kommer människan antagligen till Gud i paradiset eller till helvetet när man dör. Det är de som tror på Gud som kommer till paradiset och de som inte tror på Gud hamnar i helvetet. Paradiset är en underbar plats som har allt som vi saknar på jorden och helvetet är en hemsk plats. Både himmel och helvete beskrivs tydligt i Koranen. I paradiset får man ligga på mjuka och må bra. I helvetet får människor göra hemska saker som att dricka skållhett vatten och ''den motbjudande vätska som sipprar ur ett sår''. För många muslimer är detta bilder för hur det känns att vara med eller utan Gud.  

Buddhism:

Buddhismar tror tt det kan hända två saker med människan när man dör. Det vanligaste är att människan föds om och om igen till nya liv på jorden. Men ibland, när en människa har förstått allt som buddha lärde ut, så kommer inte att återfödas till jorden. Då blir människan istället upplyst och hamnar i nirvana. Nirvana är namnet på det som ibland beskrivs som en himmel, men oftast som något som inte går att förklara. Det är bara något man hamnar i.

Hinduism:

Inom hinduismen finns flera olika svar och tankar om vad som händer efter döden. En tanke är att människan återföds till ett nytt liv på jorden. En andra tanke är att det finns himlar och andra platser som man kan hamna i under en tid, innan man sedan återvänder till jorden igen. En tredje tanke är att människan inte återföds till jorden, utan blir en del av den guddomliga kraften barahman.  

Källa; upptäck Religion Av Börge Ring och Daniel Johansson


Annons:
[AnnikaOhlsson]
12/18/09, 2:58 PM
#1

Tack! Detta var intressant att läsa. Har hört det förr, men glömt av…

Buddismen överensstämmer bäst med min tro i detta fallet….

Jossangizmo
12/22/09, 11:42 PM
#2

#1 Tycker jag med, men det med nirvana är jag lite osäker på om det verkligen händer ?

Annars tror jag nog mer att man hamnar i himlen och sen måste gå vidare till nästa liv…


[kobbeuffe]
12/23/09, 6:44 PM
#3

Jag står på noll i frågan men får jag välja så tar jag den islamska linjen och hoppas på att jag varit snäll :D

Magi-cat
5/6/15, 2:27 PM
#4

Den här tråden har lästs mer än 60 000 gånger och är mest lästa på Oförklarade Fenomen! 🏆

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/554a04058e0e7446d40012cc-viktigt-med-rubriken-nar-man-skriver-inlagg?discussions-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mia-45
5/6/15, 5:08 PM
#5

Spännande läsning. 👍
Buddismen liknar det jag tror på. Blandat med hinduismen.

Mia-45
5/6/15, 5:12 PM
#6

Jag tror inte heller på Nirvana direkt. Men att man hamnar på en plats efter en tid, som hinduismen tar upp. 
Men barahman vet jag inte vad det är..nån som vet?

Annons:
JonasDuregard
5/7/15, 12:42 AM
#7

Sprang på ett par muslimska missionärer för ett tag sedan (lite överraskande eftersom islam, till skillnad från kristendomen, saknar ett allmänt direktiv om att missionera) och de körde på hela grejen med att att jag skulle komma till helvetet för att skinnflås och dricka kokande olja och så vidare om jag inte gick med i deras tokiga religion. Jag har svårt att förstå hur de kan tro på allt det där, men ännu svårare att förstå hur någon kan tillbe en gud som de tror beter sig så illa. Som att be till Charles Manson fem gånger per dag ungefär. 

Personligen är jag mer inne på att medvetandet sitter i hjärnan (eftersom all forskning de senaste 3000 åren eller så tyder på det). När kroppen dör upphör hjärnans aktivitet och det verkar inte långsökt att även medvetandet därmed upphör.

#6 Ska nog vara "brahman".

tarantass
5/7/15, 2:53 AM
#8

Ja, barahman är säkert felskrift för brahman: "världssjälen", det odelade medvetandet bakom illusionen om våra individuella medvetanden.

Man får komma ihåg att det här, som alla handboksbeskrivningar, är grova förenklingar, och att enskilda troendes och trosriktningars föreställningar särskilt numera kan skilja sig rätt mycket från dem som beskrivs här.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Cahira
5/7/15, 4:46 AM
#9

När jag läser Brahma så tänker jag på hönsrasen och korasen med samma namn. Men är tydligen en gud också.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Magi-cat
5/7/15, 8:02 AM
#10

#7 De träffade då på rätt person…Omvände du dem? 😉😃

Lite förvånande och oväntat som du säger, jag har då aldrig träffat på missionerande muslimer. Eller missionerande hinduer eller buddhister då det inte ingår som mål i deras religioner att frälsa världen. (Även om det på senare tid verkar ha skett en radikalisering med våldsinslag på sina håll.)

Det är samma skrämseltaktiktänk som den kristna kyrkan styrt med; skuld, synd, straff och späkelse och aldrig uppfyllde någon måttet för denne girige gud som såg en sådan styggelse i sin egen skapelse.

Frågar mig på liknande sätt - vad får man ut av (när det finns för många brinnande helveten på jorden) att tillbe en hatisk, hämnande och förgörande gud. 

Medvetandet - tja säg det? Den här förmågan att se både inifrån och utifrån på sig själv och sin existens…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
5/7/15, 9:25 AM
#11

#10 "De träffade då på rätt person…Omvände du dem? SkämtarSkrattar"

Jag försökte 🙂. Man kanske kan hoppas att jag sådde ett frö av tvivel, men jag befarar att det inte kan ta rot så länge det dagligen gödslas med stora mängder dynga. 

"Lite förvånande och oväntat som du säger, jag har då aldrig träffat på missionerande muslimer."

Det var ett tag sen nu, men de sa att de skulle hålla till i Nordstan i Göteborg varje söndag. Förutom efterlivet så berättade de att all modern vetenskap redan står i koranen. Ett poetiskt stycke om berg som sträcker sig ner i jorden tolkade de som en utförlig beskrivning av teorin om plattektonik till exempel 🥵.

[VSK]
5/8/15, 5:48 AM
#12

De två sista alternativen stämmer nog bäst in på mig antar jag. I mitt fall så handlar det inte om vad böcker eller annat tror, utan vad jag tror. Jag är religionsfri. 🙂

Magi-cat
4/3/16, 8:14 AM
#13

Detta är alltså OF:s mest lästa tråd, nu med över 80 000 visningar.

Välkomna till sidan och läs gärna fler artiklar! 🙂


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Magi-cat
4/3/16, 8:14 AM
#14

Döden är visst ett kärt ämne. Här är en länk med fler trådar om döden:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/56ffb672ce12c475ca004397-vad-ar-en-lyckad-dod?discussions-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/3/16, 8:15 AM
#15

Vi har många ämnen vi tar upp här. 🙂 Här är en tråd med länkar till blandade ämnen av olika slag:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/discussions/56ff83ecce12c44f12003df0-liten-nostalgitripp-genom-of?discussions-1


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jossangizmo
5/2/16, 11:38 AM
#16

Herregud vad coolt att lilla 12-åriga jag gjorde ett så populärt inlägg 😃

Kul att så många finner det intressant!


Magi-cat
5/2/16, 11:41 AM
#17

#16 Var du bara 12? Oj, inte illa! 🌺🏆


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
10/29/16, 3:38 PM
#19

Läst 90 750 ggr! 🌺


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Cool-Cat
10/31/16, 12:44 PM
#20

Medvetandet är inte beroende av en fysisk kropp

Kolla Neurokirurgen  Eben Alexanders föredrag om när hans hjärna och ryggrad var full av var och han hamnade i koma under 7 dagar.

Annons:
Magi-cat
10/31/16, 3:12 PM
#21

Hej Cool Cat! Det var länge sedan!

.

Här är f.ö. en tråd om NDU:

http://oforklaradefenomen.ifokus.se/articles/526fcc4e8e0e742430000c7e-att-overleva-doden-om-ndu


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
11/5/20, 10:28 AM
#22

108 118 gånger är denna tråd läst i detta nu! 🙂😎🏅


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
8/30/21, 12:00 PM
#23

Läst 108 281 ggr …


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
1/5/23, 12:13 PM
#24

Det här är nog (?) en av de mest lästa trådarna på OF. Puttar upp den så här i början på det nya året 2023. 🙂
Läst 108368 gånger!

edit: TS är inte längre aktiv på iFokus ser jag nu.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 1/5/23, 12:14 PM av Magi-cat
Upp till toppen
Annons: