Annons:
Etikettspökhistorier
Läst 8409 ggr
[trollduva]
2010-06-09 15:03

tips på spökliteratur

bra tips på spökliteratur kan ni lägga i denhär tråden,både skönliteratur och fakta-böcker är av intrese för mig iafGlad

Annons:
DarkAngel
2010-06-09 21:00
#1

Hej.

Margit Sandemos böcker kanske?
Är ju inte så mycket spökböcker men de innehåller mycket magi/mystik. Tänker då mest på serierna Sagan om isfolket och Häxmästaren.

Stephen King och Dean Kunntz:s böcker är ju mer läskiga böcker…Vilka jag bara älskar att läsa..=)

DA

[AnnikaOhlsson]
2010-06-09 22:30
#2

Margit Sandemos "Vi är inte ensamma" är fantastiskt bra. Sen vet jag ju inte om det räknas till "Spöklitteratur" förstås.

Lena Ranehags böcker rekomenderas, liksom Colin Fry´s böcker (engelska) Han är fantastisk måste jag bara säga…

Ghosthunter
2010-06-09 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

"Ghosts" av Hans Holzer. En jättebok på över 800 sidor. Svår att få tag på i Sverige dock…men jag lyckades att få tag i den på en bokrea för några år sedan!! Går nog att beställa på nätet från USA eller England!!

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

[Jodine]
2010-06-09 23:26
#4

Jag väldigt mycket hemma, men bara engelska titlar, om det är av intresse det med?

[trollduva]
2010-06-09 23:57
#5

allt är av intrese=)

[Jodine]
2010-06-10 00:13
#6
  • Mary Beth Sammons - City Ghosts
  • Jay Anson - Amityville Horror
  • Hazel Denning - True Hauntings
  • Mark Moran - Weird Hauntings
  • S.E Schlosser - Spooky Pennsylvania
  • E Randall Floyd - In the realm OF ghosts
  • Troy Taylor - No rest for the wicked
  • Joseph A Citro - Passing Strange; True tales OF New England Hauntings and Horrors

Jag har läst alla böcker, kommer dock inte ihåg alla, men jag kan rekommendera Weird Hauntings, de besöker olika hensökta platser i hela USa och tar med bakgrundshistoria om de som sägs spöka, platsen osv, men är baserad på vittnesmål. SPooky pennsylvania är typ samma upplägg, vittnesmål från hemsökta platser i Pennsylvania. Troy Taylor är ju rätt "känd" och söker man på hans namn på adlibris kommer det upp rätt mycket böcker om spöken. Har köpt alla böcker därifrån, tror de finns kvar allihop =)

Annons:
Ghosthunter
2010-06-10 11:43
#7

Jag har också flera engelska böcker om det paranormala!Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

starcat
2010-06-11 21:31
#8

Lite boktips (författare som finns översatt till svenska) om övernaturliga fenomen mm.

Sanaya Roman, James van Praagh, Gordon Smith, Sylvia Browne, Betty Shine, Melvin Morse, Claes Svan, Lena Ranehag mm.

Alla böckerna köpta från ADLIBRIS =)

Just det "Själarnas Resa" finns ju med men kommer dock inte ihåg författaren..Obestämd

Ghosthunter
2010-06-11 22:26
#9

starcat - ja, jag har också lite av Sylvia Browne…men hon är lite speciell…men väldigt bra medium!!!Glad

"I parabler av rastlöshet, cirklar av regnbågsro - peut être?"

"Världen skulle må bra med lite mer
Värmland"

"Don't be normal, stay paranormal"

starcat
2010-06-13 01:07
#10

Håller med… man får ta allt med en nypa salt men intressant är det iaf Flört

Jinaum
2010-06-15 02:50
#11

Denna boken är lite ot men rätt skoj - lilla boken om döden. citat och fakta om döden. Den är rolig men inte så spökig.

I övrigt, den enda boken jag kan komma på att jag läst om spöken är harry potter ^^'

I övrigt finns det ju också wuthering heights eller svindlande höjder av Emily Brontë. Det är en skräck romantisk bok. Då menar jag skräckromantiken på 1800 och boken är också skriven då. Men den är väl inte helt perfa heller men innehåller i alla fall lite utav det!

Sedan har vi ju lilla spöket laban ;)

Skogselva
2010-06-16 18:15
#12

Ska vi gå in på gotiska romaner (skräckromantik) så föreslår jag

"The Monk" av Matthew Gregory Lewis

"Dorian Grays porträtt" av Oscar Wilde

och Ann Radcliffs böcker

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

[poppen]
2010-07-11 03:57
#13

Dan Höjer! Han skriver bra spökhistorier, och jag älskar att efter varje spökhistoria finns fakta om något som hänt på riktigt!

Annons:
[Zorita]
2011-07-22 22:29
#14

Shirley Jackson - the Haunting OF Hill House. Superläskig och en riktig klassiker!

Ribessa
2011-07-23 19:09
#15

Monica Zak's Vampyrens tunga. Det är massor av kända spökhistorier från alla delar av världen.

också hennes "Spöken från hela världen" och "Den sjungande dödskallen".

Dessa tre böcker var det bästa jag visste i mellanstadiet och jag har nog läst dom alla minst 5 gånger.. :)

Upp till toppen
Annons: