Annons:
Etiketterrymdenuniversumvetenskap
Läst 1138 ggr
Magi-cat
8/13/12, 1:16 PM

Kvasikristaller!

Gammal tråd, uppdaterad.

Det här är väldigt spännande!

2011 fick Dan Shechtman Nobelpriset för upptäckten av kvasikristaller. "Äntligen" kan man säga med fog, eftersom han fått utstå mycket spott och spe från kolleger. Möjligheten av kvasikristaller var ju en omöjlighet enligt gängse uppfattning.

Men när man väl får av locket kommer fler upptäckter.

Den enda naturligt förekommande (så vitt man vet just nu) kvasikristallen finns i ett mineralkorn på ett museum i Florens! Denna har nu kunnat spåras till nordöstra Ryssland. Den kan ha kommit dit med en meteorit, rymdens brevbärare, för 15000 år sedan men kan vara så gammal som 4,5 miljarder år - alltså lika gammal som man anser att solsystemet är….

En ganska stabil struktur således …

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=5228493


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Forskare kan ha upptäckt ursprunget till kvasikristaller - en mycket speciell materialstruktur vars upptäckt belönades med nobelpriset i kemi förra året. ...
  • Redigerat 5/24/21, 11:56 AM av Magi-cat
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Magi-cat
1/24/21, 8:28 PM
#2

Gammal tråd, men jag fann detta fina inlägg på The Nobel Prize på FB, med anledning av Shechtmans 80-årsdag: Grattis! 🎈🌸

"′′ Det finns ingen sådan varelse."
När Dan Shechtman tittade på bilden som hans mikroskop producerade 1982 kunde han inte tro sina ögon. Han såg ett mönster av koncentriska cirklar, var och en av tio ljusa prickar på samma avstånd från varandra.
Bilden berättade för Shechtman att materialet han studerade hade en kristallstruktur som aldrig setts tidigare, en som inte upprepade sig själv, och som bedömdes vara omöjligt. Det ifrågasatte den mest fundamentala sanningen i hans vetenskap: att alla kristaller består av upprepade, periodiska mönster.
Det var en upptäckt som många människor inte trodde på. Shechtmans upptäckt, kvasikristallen, gjorde att han kastades ut ur sin forskargrupp och till och med blev misstrodd av en dubbel Nobelpristagare, Linus Pauling. Men Shechtman stod upp för sitt arbete och 2011 tilldelades sitt eget Nobelpris.
Talet vid Nobelprisceremonin lyfte fram att hans upptäckt ′′ gett oss en påminnelse om hur lite vi egentligen vet och kanske till och med lärt oss lite ödmjukhet."
Hans arbete bevisar att ha ett öppet sinne och våga ifrågasätta etablerad kunskap faktiskt kan vara en vetenskapsmans viktigaste karaktärsdrag."
https://www.nobelprize.org/…/chem…/2011/shechtman/facts/"


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

  • Redigerat 5/24/21, 11:57 AM av Magi-cat
Magi-cat
5/24/21, 12:03 PM
#3

Kvasikristaller är väl bland det intressantaste som finns! Ändå vet man inte riktigt - än - vad man kan använda dem till, men det kommer säkert …

Nu har man funnit en kvasikristall som bildades vid det allra första atombombsförsöket 16 juli 1945.

Ett helt nytt material skapades då som fick namnet trinitit. I denna trinitit har nu forskare upptäckt en kvasikristall!
Det är den första kvasikristallen vad man vet som bildats av något som människan är upphov till. (Jag höll på att skriva "skyldig" till …)

Kvasikristaller kännetecknas bl.a. av att de har en ordnad men icke upprepad struktur, som en mosaik. Se klippet, ca 1 min!

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/kvasikristall-bildades-vid-det-allra-forsta-atombombstestet


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Den 16 juli 1945 genomfördes det allra första atombombstestet någonsin. Den enorma hettan skapade ett helt nytt material som ser ut som röda och gröna glasartade stenar. I en sådan sten har fysiker nu upptäckt en kvasikristall – en märklig förening som fortfarande gäckar forskarna. Spela videon för att se hur en kvasikristall ser ut.
Magi-cat
9/25/22, 8:11 PM
#4

Snart är det dags att utse Nobelpris-vinnare igen …🌟


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Upp till toppen
Annons: